IBU TINGGAL – Coretan untuk hari ibu

Hari ni saya keluar lagi dari topik fotografi, motivasi ataupun sesuatu yang biasa saya pernah lakukan. Tahun ini akan masuk tahun yang ke-3 saya meraikan hari ibu tanpa ibu kandung sendiri yang telah pergi bertemu Ilahi pada tahun 2007.

Cerita ini berlaku di Hulu Langat Selangor. Semasa dalam salah satu siri PhotoCamp yang saya adakan, memang menjadi rutin seorang Prinsipal Kem itu untuk melawat tapak latihan fotografi untuk setiap kumpulan kecil yang telah dipecah-pecahkan sebelumnya.

Setelah melawat beberapa kumpulan, tibalah kumpulan yang ke-4 dari 5 yang saya perlu lawati. Mereka memilih sebuah rumah tinggal sebagai lokasi penggambaran mereka mengikut tema yang telah diberikan ketika itu. Bersebelahan rumah itu ada sebuah pondok kecil yang saya fikirkan tidak ada penghuninya. Lalu saya berteduh bawah atap pondok itu. Tiba-tiba seorang perempuan tua berumur sekitar 80-an (dalam tekaan saya) menguak tingkap dengan senyuman. Teratur gigi putih yang saya pasti semuanya adalah gigi palsu memandangkan arwah emak juga pakai gigi palsu.

Selepas bertegur sapa, nenek yang minta saya panggilnya Wan ini pun duduk di atas sebuah pangkin papan. Wan minta saya panggilnya Wan (nenek) kerana umur saya lebih kurang macam umur cucu-cucu dia. Lalu kami mulakan perbualan singkat selama 5 minit itu;

SN : Wan dah lama ke kat sini?

WAN : Dah 60 tahun, sejak kahwin dulu. Tapi dulu Wan duduk rumah nuunnn (memuncungkan mulut mengarah ke rumah tempat peserta PhotoCamp saya membuat latihan)

SN : Ohhh tu rumah Wan ke? Saya minta maaf sangat pasal budak-budak tu ingat rumah tu tak ada orang.

WAN : Tak apa lah. Bukan ada apa pun dalam tu. Wan pun tak larat dah nak mengemas rumah tu.

SN : Suami Wan kat mana?

WAN : Suami Wan meninggal semasa Wan mengandungkan anak Wan yg terakhir (ke-6).

SN : Minta maaf Wan…

WAN : Tak apa lah….semua orang akan mati. Wan pun kadang-kadang berdoa supaya umur Wan tak panjang sangat. Dah 80 tahun hidup dah terasa penat dengan kehidupan.

SN : Anak-anak wan tak bawak Wan duduk dgn mereka ke?

Wan : (senyap….dan melemparkan pandangan jauh ke luar)

SN : …………

Wan : (Tiba-tiba Wan tersenyum bangga dan tanpa disuruh mula bercerita) Anak Wan yang no. 1 tu doktor pakar kat KL. Selalu masuk surat khabar. Yang no.2 pulak dah jadi pilot katanya dulu. No.3 dan 4 perempuan yang sorang tu kahwin Mat Saleh dan yang 1 lagi tu selalu juga masuk suratkhabar. Dia dah jadi ahli perniagaan yang hebat. No.5 dah meninggal masa kecil lagi. Mati lemas kat sungai. Yang last tu tak tahu jadi apa. Tak ada berita lama sangat…surat khabar pun tak masuk. (Wan menceritakan panjang lebar tentang kejayaan anak-anaknya dengan perasaan bangga seorang ibu)

SN : Bagus lah Wan, boleh jadi tokoh ibu mithali patutnya.

Wan : (Senyap)

Dari kedut mata Wan tu saya lihat menyimpan terlalu banyak kenangan dan memendam terlampau banyak perasaan…mungkin rindu atau terkilan. Saya lihat beliau sebagai seorang legenda. Tak ramai bapa yang boleh membesarkan anak sendirian, tetapi ramai ibu-ibu yang mampu bersendirian membesarkan anak-anak. Hati saya jadi sayu mengenangkan ibu saya yang telah pergi…

SN : Anak-anak wan berjaya betul kan? Cuma yang no.6 tu sahaja ke yang tak ada khabar berita sampai sekarang?

Wan : (senyap….) ….semuanya pun sama.

SN: (Tersentak) Sama macammana?

Wan : …….semuanya tak datang balik lepas dah keluar. Malu kot ada emak yang kolot dan kotor macam ni (mata Wan mula bergenang).

SN : Maaf Wan….jadi, siapa yang sara Wan sekarang?

WAN : Anak yang no.2 tu ada lah kadang-kadang balik adalah sikit duit. Yang lebihnya orang-orang kampung yang bagi. Wan pun tak larat nak kait kelapa, ada orang datang kait kelapa belakang rumah ni dapatlah sikit-sikit duit makan.

SN : Yang lain?

WAN : Tak tahu….

SN : Habis tu mana Wan tahu pasal anak-anak Wan yang wan cerita tadi?

WAN : Dalam surat khabar ada

SN : Wan pandai baca?

WAN : Tak…

SN : Macammana wan tahu baca suratkhabar?

WAN : Orang kampung kalau ada berita anak Wan diorang datang hantar suratkhabar kat Wan. Wan suruh dia bacakan sekali.

SN : (sebak)…

Saya lihat jam pada masa itu dan nampaknya terpaksalah saya berlalu untuk memantau latihan peserta photocamp anjuran saya. Itulah perbualan 5 minit yang paling sebak dalam hidup saya. Sukar untuk saya percaya kerana masih ada DRAMA hidup yang sekejam itu.

Selepas memberikan beberapa helai nota bank, saya berlalu dan pergi ke rumah Wan yang kini kosong dan dijadikan tempat latihan untuk peserta saya. Sempat saya menoleh sekejap dan saya lihat Wan sedang tadah tangan berdoa.

Di dalam rumah lama Wan, saya memantau latihan peserta PhotoCamp. Tiba-tiba saya jadi bertambah sebak apabila terjumpa sebuah bilik kecil yang penuh dengan tampalan keratan akhbar dari tahun 70-an hingga yang terkini pun sekitar tahun 90-an yang sudah kuning dimakan masa. Ada sebahagian yang sempat dibingkaikan. Hati saya tersentuh dan tiba-tiba terasa, mengapalah kejam sangat anak-anak memperlakukan seorang ibu seperti itu sekali yang dibiarkan kesunyian di penghujung hidupnya. Besar sangatkah dosa dan salah ibunya itu sehingga anak-anak sanggup menyisihkan si ibu begitu rupa.

Beberapa bulan selepas itu pada Ramadhan 2008, saya mengisahkan semula cerita ibu tua ini yang telah digarap semula secara tidak professional oleh saya sebagai seorang yang bukan professional dalam bidang pengarahan produksi video telah membuatkan sebuah filem pendek bertajuk “Surat Seorang Ibu” di sini http://www.youtube.com/watch?v=FbqDqFEvxtI sebagai cenderahati kepada Rumah Pengasih Warga Prihatin. Kerana ada sebahagian yang menonton filem pendek itu yang tidak menitiskan air mata bukan kerana tidak bersedih….tetapi kerana…mereka tidak pernah merasai kehadiran seorang ibu. Tidak seperti 6 orang anak nenek tua itu.

Saya tidak pasti di manakah Wan sekarang ini. Pada awal 2009 semasa membuat scouting untuk lokasi fotografi saya sempat singgah. Tetapi pada masa itu….rumah berkunci dari luar, semak semakin tinggi dan salam saya tidak bersambut.

Kepada yang masih ada ibu. Sejahat mana pun mereka, mereka telah langsaikan kerja mereka setelah melahirkan anda. Tiada dosa ibu yang paling besar sehingga Allah boleh halalkan anak-anak untuk menyisihkan seorang ibu.

Berilah salam pada mereka…selagi salam anda masih bisa bersambut.

.

SAIFUL NANG
MPA (UK), WPPI (USA), WPJA, B.SC Media (MMU)

CEO / Principal Photographer
Colours of Asia Sdn Bhd
CandidSyndrome International
+60380766878 (HQ)
+6738880639 (Brunei)
+6013 3977715 (Mobile)

Saiful Nang | Promote Your Page Too

PhotoCamp Special | Delhi, INDIA

.

OBJECTIVE

To expose the participant into a real challenging environment in creating wonderful images. Images that can be seen by the eyes and soul.

.

PHOTOCAMP SPECIAL | Delhi, INDIA

PhotoCamp Delhi is a groundbreaking program in photography organized by Malaysia Academy of Photography Arts. The idea came into the principal mind (Saiful Nang) the time he was in Delhi for a wedding photography assignment as well as a series of street shooting. The same concept in teaching applied for this episode of PhotoCamp. Stay concept is in practice. You’ll be staying in the same hotel (not room), eat together, outing together and those will give you ample of opportunity to learn from the industry’s best photographer.

PhotoCamp Delhi is slightly different from other series of Photocamp ever organized by MAPA before. This time it will be ONLY 12 participants MAXIMUM with 2 instructors. The instructors will be Saiful Nang (Portrait & Travel Photography) and Ahim Rani (Photojournalism).

The concept of this crash course workshop is simple. 12 participants will be given all the fundamental about SEEING. We’ll do less talk and shoot more just like the PhotoCamp concept before.

In the end of the PhotoCamp, participants will be able to produce and present a collection of Travel Photos, Portrait or Photojournalism in the form of photo-essay. Participants will have the choice to choose either Travel Photography, Portrait or Photojournalism during this Special Edition PhotoCamp.

.

WHAT IS PHOTOCAMP?

It have been a big question mark among the photographers how CandidSyndrome able to train a photographer from a very plain novice into world class photographers. The answer is through our practice on these two which is “Asah Mata” (Eye Sharpening) & Critic Session.

Now, all these elements that has created many professional born in CandidSyndrome is available to train others in a very unique and FASTER way before the participant can really take good images.

Practices make perfect BUT wrong practices will bring you nowhere forever. Get in this program and you will be happy to see how far you have changed after the PhotoCamp as compared to before PhotoCamp.

More than that, the organizing team for PhotoCamp came among the most reputable photographers like Ahim Rani (Photojournalism) and Saiful Nang (Portrait, Wedding & Travel).

This is the time to get these 2 photographers together to assist you to be a good photographer

.

THE INSTRUCTORS

1st Instructor – Saiful Nang, MPA(UK), WPJA, WPPI

.

2nd Instructor – Ahim Rani (Brunei CS, Reuters)

.

WHO SHOULD PARTICIPATE?

  1. Amateur who wish to be professional
  2. Photography Hobbyist
  3. Travel Photographer wannabe
  4. Photojournalist wannabe
  5. Those interested to be retired rich as microstock contributors
  6. Portrait shooters
  7. Anyone interested

Venue : Old Delhi, INDIA, Walking distance from the Red Fort of Delhi

Duration : 3 Days 2 Night

Language : English / Malays

Course composition

Theory : 30%

Critics : 20%

Practical : 50%

.

ENROLLMENT

Due to a VERY high demand of this kind of program, we have to do some filtering process. ONLY those who already have the basic photography will be qualified. Make sure you know how to handle your camera, then we’ll teach you on how to shoot good images.

.

SAMPLE OF IMAGES

Here are sample of images taken at the surrounding of the PhotoCamp venue. Participants will be getting exposure to do photo-essay, explore more photo-journalistic images, wedding portrait (model will provided by organizer) and many others. Grab this opportunity to own series of images worth thousand of dollars if you wish to be a highly demanded professional photographer.

.

.

INVESTMENT

RM 3,400 – Fees

SGD1,500

(Airfare, visa & airport transfer IS NOT INCLUDED – Tips KLIA-Delhi now RM700++ by AirAsia)

Term of payment :

Full payment OR,

Booking RM1,000 – Full payment before 15th July 2010.

.

CLOSING REGISTRATION DATE

FULL-HOUSE OR 1st July 2010.

.

Pay to :

Malaysian : Saiful Nang Photography – Maybank 512343513548

International Participant : Please email inquiry@candidsyndrome.com for online payment invoice. Any problem? call 0380766878

* Note – Please email us the proof of payment for us to secure your seat.

.

No fees will be refunded. Book now so you can get cheaper airfare by AirAsia (around RM700++ as i check now), Malaysia Airlines or Singapore Airlines (roughly around RM1,600 return for airfare). India visa arrangement must be done by participant, there are fees around RM70 for a single / multiple entry visa. The organizer have all the right to change, modify, replacing instructor, changing venue, program and anything that organizer think is good for participants. Full cash refund will only be issued if the organizer cancel the program.

Dato’ Sheila Majid and her RM250,000,000 kebaya

What do you feel if you are wearing a kebaya with the price of an aeroplane or 50 storey office tower in golden triangle? As a photographer, I never dream to own or even get near to it hahahhaa. Maybe for diamond lover, they will love this. Last week, I’ve been assigned by a renown designer in Malaysia & Indonesia, Putra Aziz of Cosry to photograph the gala charity dinner – tribute to Malaysia women. Dato’ Sheila Majid was 1 the biggest attraction as she performed the concert to commemorate her 25th Year of anniversary in music industry.

.

PHOTOGRAPHY WORKSHOP SERIES 2010

To all photography enthusiast, bookmark this page or my facebook fan page (link below) to get update about our series of workshops for the year of 2010. We have been so busy to get ourselves organized for the past 1 year due to recession. Now, we do our come-back with better workshops in photography. UNFORTUNATELY for every workshops, we can only allow 20 people maximum. Only then I can get smaller class and easier to handle. It’s good for the participants too. Here are the workshops tittle in a glance;

  1. COMPREHENSIVE BASIC PHOTOGRAPHY – 1 Day
  2. ARTS OF SEEING – 1 Day
  3. POST-IMAGING PROCESS (Photo editing) – 1 Day
  4. BUSINESS IN PHOTOGRAPHY – 1 Day (Coaching Approach)

All those modules can be subscribed separately or you have the choice to go with ALL 4 MODULES with only RM2,500. For individual module, it cost around RM530-750. Wait until the details been revealed. Stay tuned!

Enjoice!

.

SAIFUL NANG
MPA (UK), WPPI (USA), WPJA, B.SC Media (MMU)

CEO / Principal Photographer
Colours of Asia Sdn Bhd
CandidSyndrome International
+60380766878 (HQ)
+6738880639 (Brunei)
+6013 3977715 (Mobile)

Saiful Nang | Promote Your Page Too

Old Delhi Folks – A souvenir from India

Baru sahaja tiba semula di Delhi dari Moscow. Sekarang dalam transit selama 18 jam sementara menunggu pesawat Malaysia Airlines yang rasa macam lama jer lagi nak sampai. Sementara itu, saja lah nak kongsikan beberapa gambar dari ribuan gambar yang semuaya berjumlah hampir 40GB hanya dalam 2 jam di Old India. Saya rasa tempat ini lah paling fotogenik untuk penggemar fotografi. Saya akan datang semula ke sini. Ahim & I is planning the next Photocamp….we’ll call it…

PHOTOCAMP DELHI

Be ready folks! (just a rough estimation about the idea of the price…RM5,000 all in for 3 days comprehensive workshop)

Enjoice!

.

SAIFUL NANG
MPA (UK), WPPI (USA), WPJA, B.SC Media (MMU)

CEO / Principal Photographer
Colours of Asia Sdn Bhd
CandidSyndrome International
+60380766878 (HQ)
+6738880639 (Brunei)
+6013 3977715 (Mobile)

Saiful Nang | Promote Your Page Too

Working Trip to Delhi & Moscow – Day 1

Thank god, for another time, I’m honored by a couple from New Delhi and Moscow to photograph their precious moments. This time around, I still fly together with my ever best photography companion, Ahim Rani (Principal Photographer of CandidSyndrome Brunei). New Delhi is now in summer with temperature during day time can go up to 38 degrees and at night as low as 20 degrees. This is my 2nd time in India. The first one was in Bombay, also for photography assignment.

The pictures featured in this entry is among thousand of snaps I had this afternoon. Delhi is a photography heaven where you can find many things really photogenic. Maybe because I’m not familiar with this place, hence everything seems so interesting. Just the same like the wedding culture I’m going to shoot here…it’s strange for me. With some thorough studies, I’m pretty sure, all that are easy. Furthermore, I’m a moment catcher…all I have to do is just to follow the flow. Not a big problem at all. Out of thousands images, I managed to go through less than quarter until now, hence, I can only feature these. There’ll be a full entry for this couple soon.

Thanks for following this blog ( http://blog.saifulnang.net ). I’ll keep on updating you from time to time. Enjoice!

.

SAIFUL NANG
MPA (UK), WPPI (USA), WPJA, B.SC Media (MMU)

CEO / Principal Photographer
Colours of Asia Sdn Bhd
CandidSyndrome International
+60380766878 (HQ)
+6738880639 (Brunei)
+6013 3977715 (Mobile)

Saiful Nang | Promote Your Page Too

image_pdfimage_print