DIDIK ANAK MENYAMPAIKAN IDEA

Didik anak berkata-kata. Allah juga mengajarkan kita berbicara (Ar-rahman, 1-4). Berbicara memang boleh tetapi menyampaikan idea melalu pidato memerlukan 2 perkara utama iaitu

1. ISI / ILMU
2. Penyampaian

Penyampaian akan dapat secara spontan melalui tauladan. Proses yang panjang ialah mengisi ILMU kerana itu yang mahu diperkatakan. Tidak perlu bercakap dengan teks jika apa yang mahu dikatakan itu sudah tersemat dalam jiwa. Keluarkan sahaja. Ilmu terbesar melalui pengalaman kerana dari pengalaman itu kita mampu bercerita tanpa ada teks dan hafalan.

Ini Orked, dalam gambar semasa saya bawanya dalam sebahagian ceramah yang saya diundang. Orked memerhatikan saya berceramah di pentas. Secara tak langsung, itu satu pendedahan tentang tauladan untuk Orked contohi dan TAMBAHBAIK lagi apabila gilirannya sampai nanti.

AQIL BALIGH itu BERAKAL dan mampu balagho (BALIGH) ataupun dalam bahasa melayunya “Menyampaikan”. Proses pertama iaitu pengisian ilmu itu perlu dilakukan sementara tempoh aqil baligh kerana selepas baligh mereka sepatutnya sudah mampu berfurqan dan menyampaikan furqan mereka.

Saya tak beri Orked telefon pintar, tablet dan menonton TV juga secara terpantau. Mereka pada masa hadapan ialah apa yang mereka tonton, dengar, berkawan dan lihat pada hari ini. Maka, jagalah semua saluran input ini. Orked mungkin tidak pandai berpidato hari ini tetapi sampai masanya nanti, apabila dia dinaikkan ke atas pentas, tidaklah menangis ketakutan dan gugup. Kerana telah diberi pendedahan awal.

Saya lah yang kena kawal kegugupan bila berceramah supaya tidak mahu diambil contoh. Sekali sekala, Orked dan kawan-kawan sebayanya mengikuti pula bapa-bapa lain di Rumah Pengasih Warga Prihatinuntuk aktiviti lain seperti kemasyarakatan, ziarah dan kenduri pula.

Saya tak risau anak tak pandai membaca pada umur 6 tahun, tapi saya sangat risau jika anak tidak pandai bersalam dengan orang tua, tunduk hormat, datang bila dipanggil, mendengar kata dan hidup dalam aturan.

Mungkin ada yang tak sanggup kongkong anak. Kita juga kena ingat, kongkongan itu ialah penetapan HAD. Jika 1 kita panggilnya HAD, tetapi jika banyak kita panggilnya HUDUD. Memang manusia dicipta ada hudud / batasannya. Yang membezakan kita manusia dengan haiwan ialah batasan aturan itu.

Tidak terlambat untuk mulakannya sekarang. Jangan malu bawa anak pergi ke tempat kerja. Biar mereka tahu kita ibu bapa ini bukan senang-senang kerja cari rezeki. InsyaAllah anak juga mampu dengar kata.

 


SAIFUL NANG

p/s syukur Orked dapat tempat preschool terbaik di dunia iaitu di Rumah Pengasih Warga Prihatin. Mereka menjaga, menyayang dan mendidik Orked bukan kerana gaji tetapi kerana persahabatan




Parenting David Beckham Vs Sultan Murad

Kekayaan David Beckham dan Victoria Beckham memang seperti yang kebanyakan kita kenali. RM500 Juta kekayaan boleh dikatakan beliau separuh billionaire. Bintang bolasepak ini memanglah terkenal sebelum ini dengan skandal seksnya tetapi saya lihat Victoria seorang isteri penyabar. Sejarah Victoria jika diungkit mungkin juga ada parut yang banyak tetapi yang saya lihat ialah contoh ke hadapan. Mereka bukan sempurna, seperti orang lain juga tetapi apa yang mereka lakukan terhadap anak mereka ialah satu pendidikan yang klasik dan sudah dilupakan orang zaman ini. Dari apa yang beliau lakukan terhadap anak sulungnya Brooklyn, saya lihat ia lebih mengajar anak ini menjadi seorang yang kreatif dan inovatif berbanding dungu kerana hidup dalam keadaan kecukupan tanpa masalah.

Lihat sahaja dalam dunia hari ini, berapa ramai billionaire yang asalnya dari orang senang? Sultan Mehmet Alfateh sendiri seorang anak kepada Sultan Murad yang dibesarkan di istana juga dicampakkan ke dalam kancah kesusahan bersama 2 orang sheikh yang mendidiknya. Itu menyebabkan beliau bangkit menjadi seorang raja yang hebat dan  sangat disegani sehingga empayar Uthmaniah mendapat kejutan baru dan mengalami kemajuan tamadun yang sebelum itu kelihatan layu dan merudum. Kerana baginda pernah susah, perkembangan minda baginda lebih kepada sentiasa mencari PENYELESAIAN berbanding mencari ALASAN. Mungkin zaman ini jika kita lihat ramai orang menyalahkan orang lain kerana mereka hidup susah itu sebagai satu pencarian ALASAN. Mungkin mereka dimanjakan sangat sebelum itu. Saya sendiri bangkit dari kemiskinan tetapi ALASAN tidak sama sekali. Saya tahu, bila ada masalah pasti ada penyelesaiannya.  Biar mati kerana mencuba dari hidup menyalahkan orang (loser). Saya akui, saya banyak belajar dari kesusahan berbanding apa yang saya pelajari semasa di bangku universiti. Jikalah tidak kerana orang memandang kertas-kertas yang bernama ijazah, sarjana ataupun doktorat, saya rasa saya juga akan berhenti sekolah selepas saya kenal huruf. Bukan kerana universiti tidak bagus, tetapi universiti membentuk saya menjadi apa yang bakal majikan saya mahukan berbanding apa yang mahu saya cipta.

Tahniah Beckham & Victoria. Contoh yang baik tidak kira dari siapapun ia wajar diambil contoh. Nak cari orang perfect untuk dicontohi memang takkan jumpa sampai bila-bila. Ada yang baik dari pasangan ini kita ambil contoh. Brooklyn boleh sahaja minta duit dari bapaknya beribu-ribu pound sehari tetapi mengapa perlu bekerja sebagai barista pembancuh kopi untuk bayaran kurang 3 pound sejam? Saya juga tidak pernah memanjakan anak dengan memberikannya pelbagai. Sebab itu anak saya dari kecil dibiarkan bersama anak yatim dan asnaf yang kurang bernasib baik. Tiada minta beli mainan kerana mereka tahu mereka BOLEH BUAT mainan sendiri. Jika semuanya disuap, buat mainan jauh sekali…mainan rosak sedikit sahaja dah campak masuk ke tong sampah. Kemudian, minta abah beli baru.

Siapa anak kita pada masa hadapan ialah apa yang kita lakukan kepada mereka hari ini. Jangan jumud sangat mentang-mentang David bagi anak jadi barista, nanti semua anak-anak hantar jadi barista. Soal pokoknya ialah DEDAHAN KEPADA MASALAH supaya minda anak berkembang dan cepat dewasa. Sindrom anak manja hari ini memang teruk, sebab itu ada yang dah jadi bapak orang pun masih main Transformers dan masih tengok Dragon Ball.

Sekian

SAIFUL NANG




KISAH PETI AIS WAK ROS & WAK NANG : JIKA RAJIN, SEMUA BOLEH JADI (Mak dan Ayah saya).

 

INI RUMAH TEMPAT SAYA DIBESARKAN – SAIFUL NANG

 
Cerita hari ini ialah…

KISAH PETI AIS WAK ROS & WAK NANG : JIKA RAJIN, SEMUA BOLEH JADI (Mak dan Ayah saya).

Ini ialah rumah tempat saya dibesarkan, dah jadi rumah tinggal dah sekarang ni. Rumput dan lalang pun dah tinggi-tinggi. Tiada penghawa dingin, tiada Nintendo, tiada iPad, tiada komputer, tiada RO Water Filter, tiada Herbalife, tiada pil-pil kurus…hanya rumah papan, tiada ceiling dan kalau waktu tengahari terpaksa lari bawah rumah ada pangkin dan hammock guni untuk rasa sejuk sedikit.

Ayah saya tak pernah ada hutang bank. Kalau ada pun, kerana salah seorang anaknya nak beli sangat mini-compo pakai finance MBF (ketika itu). Harga RM400 tapi bayar bulan-bulan sampai 4 tahun, tahu-tahu dah bayar RM1500.Tapi itu pakai nama ayah, yang bayarnya ialah orang yang nak radio tu lah. Zaman tu agak cool juga kalau nak jadi rappers atau new jack swing yang gantung CD kat leher dengan hoodies 7 Ringgit di Kedai Mara dan jalan pakai mini-compo.

Barang kemas dibeli kerana dia tahu harganya tidak berubah malah akan menaik. Itu sebagai salah satu simpanan tetap. Tapi emak akan pakainya dan gembira. Simpanan cara ni, ramai Mek Klate buat. Pakai emas sampai ke siku, kalau anak cakap nak pergi bayar yuran, dilurutnya 2 gelang (dari berpuluh-puluh yang Mek Klate ada) untuk anaknya pergi jual atau pajak. Tapi, emak saya taklah sampai ke siku. Ada hanya 2-3 utas gelang sahaja. Keseluruhannya kalau ditimbang pun tak sampai 15g.

Saya belajar dari arwah emak macammana nak meniaga walaupun emak saya bukan usahawan. Emak memang hidup tak boleh tak ada air batu (saya selalu tegur dia tentang benda ni). Elektrik masuk ke rumah hanya pada tahun 1988, sebelum itu kami semua pakai gasolin sahaja dan terpaksa beli ais di pekan.

Bila dah masuk elektrik, emak pula buat request kepada ayah nak beli peti sejuk. Ayah kata, bajet tiada. Kalau belanja beli peti ais, nanti dapur tak keluar asap.

Tapi akhirnya, sayangkan isteri lah katakan. Beli juga peti ais tu. Dalam 2 bulan, emak dah dapat balik duit beli peti sejuk tu. Peti sejuk 1 pintu dengan harga RM500. Lori SINGER datang hantar dari Pekan Triang.

Atas peti sejuk, ada tabung lutsinar untuk letak duit. Emak mula buat aiskrim “Malaysia”. Ada aiskrim jagung, asamboi, cendol dan macam-macam lagi. Emak bagitahu saya, bawa budak-budak main di laman rumah kami. Pelik juga, dulu dia marah pasal habis pokok bunga dia kami lunyaikan dengan bola dan orang.

Rupanya, ada trick. Setiap petang, tak kurang 40 batang aiskrim habis. RM0.10 x 40 batang x 30 hari = RM120 x 2 bulan = RM240. Belum cover lagi kos beli peti sejuk. Untung memang boleh kata 95% kerana kadangkala dalam kenduri, dari air lebihan tu dibuang membazir, emak akan tanya untuk bawa pulang. Esoknya, dah jadi aiskrim.

Inovasi seterusnya ialah…AIS KEPAL. Asalnya tak pakai mesin pun, hanya pakai penyagat ais sahaja yang jauh lebih murah dari mesin ABC sekarang ni. Ais Kepal boleh dijual dengan harga RM0.30 dan itu lebih menguntungkan. Jika budak-budak memang sangat. Seingat saya, perniagaan berkembang kerana peminat ais kepal bukan sekadar budak-budak. Ramai juga dari kalangan orang tua.

Kedudukan rumah ini pula di jalan sambungan antara Felda Tementi dan Rentam. Budak sekolah Menengah yang tinggal di Felda Rentam akan melalui rumah saya ini dan pasaran berkembang lagi.

Mudahnya, dalam 2 bulan sahaja kos pembelian peti sejuk 1 pintu itu telah berbayar. Tapi, emak saya bukan seorang usahawan. Setelah semuanya mencukupi, dia taklah membesarkan perniagaan yang kecil itu. Sampai kepada saya sekarang, saya akan terus besarkannya. Rumah inipun sudah lama dan kami pun tak duduk di sini lagi. Jika melalui kawasan ini dan nampak rumah ini, ia masih dalam keadaan yang sama.

Saya juga gunakan cara yang sama. Buat sesuatu dengan fungsi pelbagai. Jika dahulu suka travel, bulan 3-4 semasa di Malaysia low-season untuk wedding, biasa memang saya akan berada di Europe. Saya nak berjalan di sana, tetapi saya tidak mahu habiskan wang yang saya kumpulkan sebaliknya, pergi dan gunakan skill fotografi saya untuk membayar kembali kos perjalanan yang sangat tinggi itu. AKhirnya, berjalan pun dapat, pengalaman juga dapat, portfolio pun dapat dan duit pun siap banyak lebih untuk bawa balik ke Malaysia.

Hanya perlu rajin…insyaAllah boleh kaya. Bagaimana emak tak suka orang miskin merungut dan merengek nasib menyalahkan orang lain. Begitu juga saya benci orang menyalahkan nasib hidupnya kepada orang lain. Orang begini, tukar pemimpin ratus kali pun sama juga akan jadi loser. Orang yang rajin, campak ke mana-mana pun boleh jadi kaya.

SAIFUL NANG
Budak Felda Tementi

* Ramai orang minta izin utk share, blanket approval…semua yang saya share di FB saya boleh dishare kan. Jika saya tidak mahu anda share, saya pun tak akan post dari awal lagi




KENAPA DULU ORANG KURANG BERCERAI, SEKARANG RAMAI ORANG MUDAH BERCERAI?

 

Salah satu sebab zaman ini berlaku banyak penceraian bermula dari 100 tahun dulu. Ketika kaum isteri hanya sebagai suri rumah dan Sang Suami mencari nafkah menyebabkan isteri terlampau bergantung kepada suaminya walaupun suaminya seorang yang bengis, tak romantik, tak hensem, boroi, tak tahan lama dan macam-macam lagi. Mereka kekal dalam perkahwinan sehingga mati. Selepas kematian salah seorangnya, yang ditinggal akan merindu sampai mati. Tapi ramai juga yang BAIK-BAIK berbanding yang jahat.

Dari kes nenek moyang kita yang tertindas dengan karaktor atuk-atuk kita yang bengis dan jahat itu menurunkan pesanan kepada ibu dan nenek kita agar perempuan menyediakan persiapan sekiranya berlaku perceraian dan tidak mudah ditindas suami.

Lalu generasi berikutnya memberi pendidikan tinggi kepada anak-anak mereka dan menggesa anak-anak mereka turut bekerja membuat simpanan sebanyak mungkin sebagai persiapan jika diceraikan oleh suami.

Kesan sosiologi, ramai (bukan semua) isteri yang ketahanannya tidak sehebat nenek moyang kita dahulu. Dari kes mahkamah syariah, ada yang disebabkan suami suka picit ubat gigi dari bawah dan isteri suka picit dari atas menyebabkan pergaduhan dan penceraian. Isteri tak perlu risau apa-apa. Simpanan dah ada, kerjaya dah tinggi, anak pun dah ada. Apa perlu risau hidup tiada suami? Pantang suami tegas sikit pun ada yang nak minta cerai.

Ini fenomena yang berlaku. Truth fact yang pahit untuk ditelan. Jika awak dalam sebuah bot kecil meredah lautan. Ada masa lautan tenang, ada masa ia bergelora. Jika awak dah siapkan sampan kedua semasa awak menaiki sampan suami awak, nanti bila laut gelora sikit awak dengan mudah akan lompat dalam sampan sendiri dan bawa haluan sendiri.

Perceraian banyak berlaku pada zaman ini kerana semakin kurang kebergantungan isteri terhadap suaminya. Belum kahwin dan buat persiapan perceraian, bagaimana perkahwinan nak kekal lama. Tak salah buat persiapan sekiranya suami meninggal tetapi buatlah persiapan itu BERSAMA SUAMI bukan sendiri-sendiri secara peribadi. Awak pun tak tahu, suami atau awak yang mati dulu.

Sama dengan cerita ini, Tareq Ibn Ziyad yang belayar merentas laut Mediterranean menuju ke selatan Sepanyol untuk bertempur dengan tentera Spain membakar kapal kesemuanya selepas selamat mendarat di pantai. Balatentera hanya ada 1 jalan untuk kembali bertemu isteri dan anak-anak di seberang sana…iaitu dengan memenangi peperangan. MEREKA MENANG kerana tiada jalan untuk berpatah balik.

Isteri dulu sangat bergantung kepada suami dan takut diceraikan. Isteri sekarang tak takut suami dan tak kisah diceraikan. Jalan dari kita di Loh Mahfuz sampai ke akhirat nanti semuanya ialah JALAN SEHALA. Jika awak rasa perkahwinan ini jalan yang boleh u-turn, memang anda akan buat u-turn.

Betul tak?

Alhamdulillah, saya dan isteri hidup rukun damai dalam sebuah bot. Kadang-kadang ada ribut ada taufan, tapi kami masih pegang dalam bot yang sama walaupun bot kami tak besar mana. Sekejap, nak add friend Erra Fazira

SAIFUL NANG
Suami Intan, Daddy Orked, Seri & Lela




Salah faham tentang maksud IKHLAS

Gambar Hiasan : Sebahagian dari anak-anak yatim dan asnaf di RPWP sedang mendirikan solat berjemaah

 

Kelmarin, saya lihat di FB Warga Prihatin ada melancarkan Wakaf Bas. Saya lihat ia sangat menarik kerana konsep pendidikan yang nak dijalankan ialah konsep “ALAM & QALAM”. Lalu, sayapun kongsikannya kepada umum melalui FB saya. Saya tahu FB saya ramai pembaca dan saya harap, jika 10% yang menghulurkan wakaf pun sudah kira baik. Perlu diingat, wakaf ini sebenarnya seperti “PINK FORM” dan ia satu pelawaan dan bukan satu rayuan. Saya lihat dalam artikel wakaf bas itu (ramai yang tak baca kerana ramai yang minta maklumat yang ada yang diselit  dalam artikel itu juga) seperti satu prospektus pelaburan. Jika anda rasa itu betul, benarkannya dengan wakaf. Sayapun buatlah sedikit perkiraan sebagai CONTOH sahaja jika 10% dari pembaca saya menghulurkan wakaf RM10, maka akan ada RM150,000.

Yang paling menarik, ada ramai yang memberi RM0.90 pun (dari makluman pihak RPWP) dan ada yang RM1. Ok, tak ada masalah dengan itu langsung. Bukannya JUMLAH yang dinilai ALLAH tetapi KEIKHLASANNYA. Melihat ada yang transfer RM1 itu tersilap print-screen mungkin di dalam akaunnya ada baki lagi RM15,000++ (lain kali prinscreen receipt maybank2u bukannya yang ada baki tu).

Kerana ada ramai yang begitu dan mereka katakan mereka IKHLAS maka saya terpanggil untuk menulis.

 

Terserlah keikhlasan dalam persaudaraan antara adik beradik yang berlainan bapa dan ibu.

 

Ada orang marah nanti jika saya katakan, sepanjang terlibat dengan NGO Rumah Pengasih Warga Prihatin dari awal dulu, ada beza antara orang Cina dan Melayu. Orang Melayu akan seluk saku dalam-dalam dan biasanya mencari baki-baki wang yang tidak digunakan dan mereka serahkan kepada RPWP dan mereka kata MEREKA IKHLAS. Orang Cina pula buat masa ini, mereka datang, mereka bertanya, mereka menilai, mereka tuliskan check. Bukan kisah mereka kaya dan yang Melayu tidak, kita buat perbandingan antara apple dan apple lah ye.

 

PENGERTIAN IKHLAS itu saya rasa ramai tak faham betul. Kita ikhlas tak perlu kita cakapkan. IKHLAS itu bukankah satu perkataan Arab dengan root-word nya HOLAS. Dan maksud HOLAS itu ialah HABIS. Maka MAKSUD IKHLAS ITU IALAH “BERHABIS” / ALL-OUT. Kan lari dari maksud yang ramai faham kan? Ramai yang ingat jika mereka bekerja ikhlas mereka tidak dibayar sedangkan kerja dengan ikhlas yang akan buat mereka dibayar lebih tinggi lagi. Kenapa? Mestilah, kalau orang buat kerja berhabis-habisan, bermati-matian mestilah boss sayang. Bila boss sayang nanti boss bagi naik gaji.

 

Tapi orang fikir, ikhlas ini dalam hati dan hanya Allah yang tahu. Semestinya, kerana Allah sahaja yang tahu adakah kita memberi SECARA BERHABIS-HABISAN ataupun kita sekadar memberi yang kita tak rasa nak pakaipun. Post ini sekadar akademik, takdelah ramai sangat yang kita ternampak bagi RM1 tapi ternampak BAKI akaunnya. Ramai juga bila dilihat yang ada baki RM500 tapi memberi sampai RM100 (itu boleh dikatakan ikhlas juga) tapi kalau RM1 diberi, baki dalam bank RM15,000 saya rasa, Allah yang tahu ikhlas atau tidak.

 

Kita kena ingat, rezeki Allah tak beri secara bank-in, maka dengan itu saya doakan mereka yang ikhlas itu mendapat keberkatan rezeki yang mencukupi dan  jika dilebihkan mampu menncukupkan yang lain. Buat hari ini, fikirkan semula MAKSUD IKHLAS yang sebenar. Adakah kita sudah ikhlas ataupun kita hanya memberi sesuatu yang kita pun tak berapa nak terasa kalau diberi.

 

Antara anak-anak asnaf & yatim RPWP

 

Jika tahu maksud sebenar IKHLAS itu, saya rasa Orang Islam akan jadi orang terhebat di dunia. Kerana ikhlas itu satu tuntutan dari Allah untuk segala apa yang mahu kita lakukan. Jika semuanya kita lakukan dengan IKHLAS BERHABIS-HABISAN / ALL-OUT, apa yang kita buat semua akan berjaya. Again, jika ikhlas…tak perlu kata kita ikhlas. Pihak di sebelah satu lagi BOLEH RASA keikhlasan anda.

POST ASAL TENTANG WAKAF BAS, KLIK SINI

 

Cebisan fikir

SAIFUL NANG
Saya ikhlas ni.




Belanja Sekolah

 

 

Dulu masa sekolah rendah di Felda Tementi, Bera, saya bawa belanja sekolah 20 sen dan bawa balik rumah 50sen dan kadang-kadang dapat RM1. Setiap hari Rabu saya masukkan duit dalam Bank Simpanan Nasional (buku biru) kerana ada pejabat pos bergerak tunggu bawah pokok tepi padang. Saya bawa bekal pergi sekolah. Masa rehat, semasa orang beratur sahaja saya dah habis makan. Ada masa lagi saya buat lukisan yang orang tempah untuk “kerja rumah” ataupun suka-suka nak simpan koleksi “saiful nang” (sekarang mereka dah boleh lelong…ada harga sikiitt).

Di Sekolah Menengah semasa di English College JB, saya dapat BKP (Biasiswa Kecil Persekutuan) dalam RM250 setahun. Saya buat modal pelbagai perniagaan. Semasa tingkatan 4, saya dah buat kira RM4500 setahun untung semua dari hasil perniagaan. Banyak perniagaan yang boleh diceburi tanpa perlu lari dari asrama. Antaranya seperti menjual maggi dalam baldi, burger menggunakan seterika, lukis t-shirt, masuk semua peraduan silangkata (ok, ini juga income), buat t-shirt kelas.

Selepas umur 15 tahun, tak minta lagi duit mak ayah. Kenapa? Malah pernah beri duit pada mereka lagi. Tapi kalau mereka beri, saya ambil juga agar mereka tidak berkecil hati.

Pada hari ini, saya seronok dan bangga kerana anak-anak saya bercampur dengan anak=anak asnaf & yatim (saya juga dah jadi asnaf kerana tiada lagi harta selepas syarikat saya diwakafkan kepada RPWP). Maaf saya kena cakap kerana ada yang fitnah saya kononnya saya letak anak saya di RPWP dan anak saya makan harta anak yatim dan asnaf. Cuba selak Al-Quran siapakah 8 golongan asnaf itu. Jika faham, mesti anda tahu saya juga seorang asnaf. Maka, di sana anak saya dididik untuk mencipta dan berusaha. Soal boleh membaca atau tidak itu bukan tumpuan saya pada waktu ini sehingga mereka nanti masuk darjah 1. Buat masa ini, di RPWP anak saya diberi pendidikan tentang akhlak.

Menarik kan? Pergi sekolah pagi-pagi pakai boot kecil pergi bagi makan ikan keli dan puyu dalam kolam ikan, mencabut rumput dan memetik bendi di kebun, menyusun dan mengemas rumah, menolong ibu-ibu buang perut ikan bilis dan macam-macam lagi cara pendidikan yang insitu. Tiada kemewahan barang permainan tetapi yang menariknya, mereka mampu mencipta permainan sendiri dengan apa yang ada di sekeliling mereka. Anak-anak besar di RPWP pula yang kini di universiti kebanyakannya tidak meminta wang saku tambahan. Wang saku dari biasiswa dan PTPTN sahaja sudah cukup MALAH mereka modalkan untuk perniagaan yang sangat menguntungkan. Melihat mereka seperti saya melihat ke cermin masa lampau.

Saya membesar tanpa alasan. Maka, setiap kemahuan itu mesti kuat barulah saya mampu mencari jalan. Ingatlah, jika hari ini anda dikejar anjing sawan, mungkin anda mampu lari lebih laju dari Usim Bolt. Tak percaya? Nanti cari anjing dan sakat mereka…

 

KLIK SINI UNTUK ARTIKEL TENTANG BELANJA SEKOLAH WARGA PRIHATIN

 

SAIFUL NANG
Anak Kampung

 




Epik Sultan Melaka

 

Ini epik. Lepas ni, income besar “baginda” ialah dengan menjual pingat-pingat kebesaran “Sultan Melaka” yang membawa gelaran pelbagai datukship. Modus operandi yang mungkin dapat terbaca patternnya. Saya tak nafikan jika Sultan Mahmud telah dibunuh dan dalam institusi raja, mereka ada pewaris kedua sekiranya raja sedia ada tidak mempunyai anak lelaki.

Pada mulanya, saya cuba berbaik sangka dengan apa yang beliau tuntut. Baik juga jika Melaka bersultan semula dan mampu diharapkan menjadi katalis untuk menghidupkan peranan raja-raja Melayu yang pernah hilang. Namun, positif itu sedikit berbanding pelbagai tanggapan negatif tentang perkara-perkara tak masuk akal seperti berikut;

– ICJ dikatakan mengiktiraf raja dan itu bukan bidang kuasanya
– ICJ akan bantu dana IMF sampai bertrillion dollar.
– Dikatakan Sultan Sulu dapat dana trillion dollar, dimanakah kemajuan Sulu sehingga Istana Raja pun seperti rumah petani miskin di Tanjung Karang.

Itu yang besar-besar yang saya nampak selain dari pakai tengkolok dan crown mak-mak andam, pakai baju pengantin, update facebook sendiri, tiada grooming untuk bahasa istana, tiada protokol mendaulatkan dan macam-macam lagi.

Tapi saya yakin, bagi mereka yang mempunyai bajet rendah, ini satu alternatif baik untuk mendapatkan gelaran “datukship”. Jika darjah dari Sultan Sulu, Sultan Magindanao, Sultan Inderagiri dll semua itu pasti telah ada yang COP sebagai tidak sah. Namun, yang ini…siapa nak persoalkan “Darjah Setia Melaka” (contohnya) yang mungkin orang boleh kata ia kurniaan TYT (yang sah) walaupun dapat dari sultan jelmaan ini dengan bayaran mungkin hanya RM10k atau 20k sahaja.

Tontonlah video ini. Ini summuaa kincin dan varaa.

SAIFUL NANG
DYMM Sultan Puchong Jaya

*untuk informasi tentang darjah-darjah dan pingat-pingat. Sila masuk kelas sekolah rendah mengikut DARJAH yang anda mahu dan juga masuk acara sukan untuk mendapatkan pingat anda.




How does giving makes you richer?

Dear readers,

There are verses in the holy quran stated that a good deeds will be multiplied by 7 then from 7 it grows 100 each. In some western idioms they believe “The more you give, the more you get”. Let me ask you how to explain the mechanic of how that could happen in science. NOT anything magic or assumptions.

Let me get you into a simple analogy. You have 40 people in your class. Each and everyone of you will bring a meal pack to school. One bring curry, one bring behoon, one toasted bread, one nasi goreng, one laksa sarawak and variation of it. Today you have meal pack of beehon. Then you go in front of the class and you said “Guys, if you want my behoon, you can have it…let’s eat together then”

Eventually, another classmate of yours come to the front and say the same. Then another one, and one and one and one till the whole 40 give others to eat their meal. Let’s start to be logic, who’s going to eat it all if all meal already been offered to others who also offer their meal to another people who offer their meal (and so on). The answer is “THEM”.

Now, we go into the mathematic. You have offer people to eat and followerd by others. Which mean you LOSE one meal box right? BUT when everybody is doing the same, are you losing 1 mealbox or GAINING 40 mealbox?

Simple right?

SAIFUL NANG
Co-Founder
Pertubuhan Kebajikan Rumah Pengasih Warga Prihatin
Group CEO, Colours of Asia Sdn Bhd Group.
aka Jutawan Fakir.




Apa yang memotivasikan kamu?

(Baca jika anda rasa anda ada otak. Yang kerja nak bangkang-bangkang sila jangan mulakan membaca)

Orang tamak selalu rugi macam anjing dengan bayang-bayang. Biar saya jelaskan kenapa. Pertama, semasa anda berkereta Viva dan anda lihat mereka yang memandu BMW anda pasang azam untuk beli BMW. Anda berusaha dan anda dapat BMW itu dengan usaha anda.

3 bulan anda memandu BMW itu, anda mula rasa ia hanya sekadar sebuah kereta sahaja dan anda mula melihat kepada sebuah Bentley. Anda pasang azam untuk bekerja kuat untuk dapatkan Bentley itu pula.

Kerana anda rajin, anda juga dapat Bentley itu selepas anda berusaha gigih. Selepas bentley itu, anda mula nampak Lamborghini, Bugati Veron, Aston Martin, Helicoter, Falcon Busines Jet dan macam-macam lagi.

Anda MASIH BOLEH DAPATKANNYA.

Lihat point ini dari 2 sudut.

POSITIF : Anda berjaya kerana anda bekerja kuat dengan goal yang anda set itu dan meningkatkan gol anda dari masa ke masa. Lalu anda jadi seorang yang sangat berjaya sehingga masuk ke majalah Forbes.

NEGATIF : Anda tersiksa kerana anda menghimpit diri anda dengan perasaan tamak itu yang memandu anda ke hadapan. Walaupun anda berjaya, tetapi seolah-olah anda seperti “anjing yang mengejar ekornya sendiri”. Anda mencipta satu bayangan yang akan hilang kepuasannya setelah anda memilikinya. Selepas itu anda mula mencari kepuasan lain yang belum anda perolehi. Anda juga seperti orang haus yang meneguk air di lautan, semakin anda minum semakin anda terus haus.

Bagi mereka yang sedar awal, mereka menampar diri mereka sendiri dan bangkit dalam alam yang sebenarnya lebih indah tanpa rasa tamak itu.

Lihat bagaimana Abdurrahman Auf yang jadi semakin bijak berniaga dan semakin menguntungkan perniagaannya walaupun telah beliau wakafkan keseluruhan harta dan dirinya kepada perjuangan rasulallah ketika itu. Beliau tidak menjadikan tamak diri sebagai motivasi untuk berjaya.

TETAPI beliau menjadikan perjuangan yang atas nama Allah itu sebagai motivasi PALING BESAR untuk beliau sendiri menjadi lebih hebat lagi.

Kesimpulannya…

Adakah anda lihat pada masa kini bahawa ALLAH mendapat tempat lebih rendah dalam memandu motivasi diri kita untuk berjaya di DUNIA dan akhirat sebaliknya TAMAK MENJADI MOTIVASI UTAMA walaupun memberikan kejayaan di dunia (akhirat belum tentu).

Saya rasa…saya dah jelaskan peribahasa di atas.

SAIFUL NANG
Warga Prihatin

* Kalau faham dan rasa wajar dikongsi, sila SHARE kan terus. Tak payah minta izin lagi.